Natalie Spierings: te dezen rechtsgeldig vertegenwoordigd door, dhr./mv N. Spierings van beroep psychosociaal therapeut, wonende/gevestigd/praktijkhoudend te Valkenburg, aan de Voorschoterweg 68, 2235 SH. Hierna te noemen: Opdrachtgever;
en
van beroep
Hierna gezamenlijk te noemen: Partijen
In aanmerking nemende:
dat opdrachtnemende zelfstandig en voor eigen rekening en risico een praktijk als
en wel vanuit het praktijkpand gelegen aan de
dat opdrachtgever in verband met toename van de zorgvraag en/of in verband met een specifieke en/of aanvullende zorgvraag de wens heeft een (extra) therapeut werkzaam te laten zijn ten behoeve van zijn/haar praktijk en dat opdrachtnemer als zodanig (als regiebehandelaar en/of medebehandelaar) ten behoeve van de praktijk van opdrachtgever werkzaam wenst te zijn;
dat opdrachtnemer als zelfstandige opdrachtnemer werkzaam is als therapeut en als solistisch werkend zorgverlener voor eigen rekening en risico de werkzaamheden uitoefent;
dat opdrachtnemer zelfstandig de feitelijke zorg verleent aan de cliënten van opdrachtgever en een eigen professionele verantwoordelijkheid heeft en zelf verantwoordelijk is voor en aanspreekbaar zal zijn op zijn/haar professionele handelen;
dat opdrachtnemer als regiebehandelaar in alle fases van het zorgproces de behandeling en begeleiding grotendeels zelf uitvoert;
dat opdrachtnemer voldoet aan wettelijke vereisten die op hem/haar van toepassing zijn, waaronder de Wtza, Wkkgz, Wgbo en beroepsvereniging eisen;
dat het opdrachtnemer uitdrukkelijk vrijstaat om ook voor derden werkzaam te zijn;
dat opdrachtnemer als zodanig als staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer
dat partijen nadrukkelijk beogen met elkaar geen arbeidsovereenkomst aan te gaan noch een fictieve dienstbetrekking tot stand wensen te laten komen en uitsluitend met elkaar wensen te contracteren op basis van een overeenkomst van opdracht in de zin van artikel 7:400 BW;
dat opdrachtnemer voor de werkzaamheden ten behoeve van de praktijk van opdrachtgever naar de mening van partijen niet verplicht verzekerd is voor de werknemersverzekeringen;
dat opdrachtnemer op de hoogte is van de (fiscale) vereisten van (fiscaal) ondernemerschap en meent hieraan te voldoen en het voorts duidelijk is dat de onderhavige overeenkomst geen fiscaal ondernemerschap garandeert;
dat partijen een nadere regeling wensen vast te leggen voor hun onderlinge verhoudingen;
dat voor deze overeenkomst de door de Belastingdienst in het kader van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties op 1 januari 2023 onder nummer 905-2023-4048-1-0, beoordeelde modelovereenkomst inzake praktijkmedewerking is gebruikt komen overeen als volgt:
1.1 Opdrachtnemer zal als zelfstandig zorgverlener met ingang van datum van tekenen tot een jaar na datum van tekenen werkzaam zijn ten behoeve van de praktijk van opdrachtgever en wel voor een aantal uur per week. Opdrachtnemer kan binnen deze dagen zijn/haar werkzaamheden naar eigen inzicht indelen. In onderling overleg kan de uitvoering plaatsvinden op andere dagen en/of tijdstippen en/of op andere praktijklocaties.
1.2 Indien de opdrachtnemer verhinderd is om de overeenkomst van opdracht zelf uit te voeren, zal de opdrachtnemer onverwijld, nadat de omstandigheid die de verhindering veroorzaakt zich voordoet, opdrachtgever daaromtrent inlichten. Ten aanzien van vakantie of andere vrijwillige afwezigheid stelt opdrachtnemer de opdrachtgever tijdig vooraf in kennis van zijn/haar vakantie of vrijwillige afwezigheid.
Opdrachtnemer kan zich alleen laten vervangen als de vertrouwensrelatie met cliënt dit toe-laat. Opdrachtnemer zal zich in dat geval vergewissen van de geschiktheid van deze vervanger voor het leveren van goede zorg zoals beschreven in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Opdrachtnemer beoordeelt daarbij relevante kwalificaties en het functioneren van de vervanger in het verleden. Opdrachtnemer blijft evenwel verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk en het naleven van de gemaakte afspraken.
1.3 Opdrachtnemer verricht zijn/haar werkzaamheden zelfstandig en naar eigen inzicht, voor eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Het staat opdrachtnemer vrij om een door opdrachtgever met een cliënt overeengekomen afspraak naar eigen inzicht en in overleg met de betreffende cliënt, te wijzigen.
1.4 Opdrachtgever onthoudt zich van het geven enige aanwijzing c.q. instructie met be-trekking tot de uitvoering van de werkzaamheden door opdrachtnemer, zoals bijvoorbeeld ten aanzien van de wijze van omgang met derden waaronder cliënten.
Opdrachtnemer is niet gehouden tot overleg, rapportage of evaluatie betreffende de voortgang of de kwaliteit van zijn/haar werkzaamheden. Opdrachtnemer zal bij de uitvoering van werkzaamheden de binnen de praktijk geldende praktijkrichtlijnen die voortkomen uit de door de beroepsgroep opgestelde veldnormen respecteren. Ten behoeve van het leveren van goede zorg, leven partijen de in artikel 5 gemaakte onderlinge afspraken over de wijze waarop zij voldoen aan hun verplichtingen in het kader van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) na.
Partijen vergewissen zich er over en weer van dat zij ieder een bij Zorginstituut Nederland geregistreerd en goedgekeurd kwaliteitsstatuut hebben en dat zij kennis hebben genomen van de inhoud van elkaars kwaliteitsstatuut. Deze kwaliteitsstatuten zijn gebaseerd op het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz dat het Zorginstituut op 15 december 2020 heeft ingeschreven in het Register van het Zorginstituut met kwaliteitsstandaarden en meetinstrumenten.
1.5 Opdrachtgever zal zijn/haar cliëntenadministratie ter beschikking stellen aan opdracht-nemer, die hiervan naar eigen inzicht gebruik kan maken. Opdrachtnemer zal ervoor zorgdragendat het gebruik van deze administratie op verantwoorde wijze, zonder nadelige gevolgen voor de cliënten en voor opdrachtgever, plaatsvindt. Zo zal de dossiervorming en verslaglegging door opdrachtnemer plaatsvinden conform de vereiste professionele standaard en eventuele aanvullende gestelde vereisten, zoals onder andere door zorgverzekeraar(s) en gemeente(n) gesteld.
1.6 De cliëntenadministratie zal door de opdrachtgever gedurende de looptijd van deze overeenkomst en voor de wettelijke periode als bepaald in artikel 7:454 lid 3 BW door de opdrachtgever worden ingericht en worden bewaard. Opdrachtgever verleent opdrachtnemer toegang tot de vooropdrachtnemer van belang zijnde gegevens in deze cliëntenadministratie. Deze gegevens staan – mits de cliënt hierover is geïnformeerd en geen bezwaar heeft aangetekend – aan opdrachtnemer ter beschikking voor het doorlopen van een visitatie van een beroeps- of branchevereniging of het voeren van verweer in gerechtelijke, klacht-, en/of tuchtrechtprocedures waarbij opdrachtnemer is betrokken.
1.7 Voor zover opdrachtgever een overeenkomst heeft met derde(n), zoals onder andere zorgverzekeraar(s) en gemeente(n), draagt opdrachtgever er de verantwoordelijkheid voor dat de werkzaamheden van opdrachtnemer ten behoeve van de praktijk van opdrachtgever geschiedt met instemming van de desbetreffende derde(n)voor zover nodig en van toepassing.
1.8 Met inachtneming van hetgeen daarover in de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming (UAVG) is bepaald, zal de opdrachtnemer voor aanvang van de overeenkomst ter verificatie van zijn/haar identiteit zijn/haar legitimatiebewijs tonen aan de opdrachtgever, opdat opdrachtgever kan voldoen aan de wettelijke vereisten die hij/zij als zorgaanbieder heeft, bijvoorbeeld in het kader van de Wkkgz. Indien er op grond van de Jeugdwet of Wkkgz een verklaring omtrent het gedrag (VOG) vereist is van opdrachtnemer, zal opdrachtnemer vóór aanvang van deze overeenkomst een niet ouder dan drie maanden zijnde positieve verklaring omtrent het gedrag overleggen aan opdrachtgever.
Het in dit artikellid bepaalde geldt overeenkomstig tussen de opdrachtnemer en de eventuele door opdrachtnemer ingezette vervanger.
2. Honorarium
2.1 Opdrachtgever declareert een bedrag in verband met de door de opdrachtnemer verrichtte werkzaamheden bij cliënt, zorgverzekeraar, gemeente of andere derden. Opdrachtnemer ontvangt voor zijn/haar werkzaamheden in 2025 een vergoeding ter grootte van
€ 76,- vrijgesteld van BTW bij individueel consult van 50 min.
€ 114,- vrijgesteld van BTW bij een bij individueel consult van 80 min.
€ 114,- vrijgesteld van BTW bij een bij relatietherapie consult van 50 min.
€ 171,- vrijgesteld van BTW bij een bij relatietherapie consult van 80 min.
2.2 Als de cliënt, zorgverzekeraar of gemeenten een gedane betaling terugvordert omdat deze onterecht is gedaan, komt dit voor rekening voor de opdrachtnemer. Opdrachtgever kan het betreffende bedrag maximaal 1 jaar na indienen van de factuur door opdrachtnemer terugvorderen.
2.3 Partijen hanteren de prestatiecodes of combinaties van prestatiecodes, vastgesteld door de Nederlandse Zorgautoriteit of de gemeente(n) waarmee de opdrachtgever een overeen-komst heeft afgesloten. Het totaal te declareren bedrag wordt in opdracht en ten behoeve van de opdrachtnemer door opdrachtgever maandelijks gedeclareerd aan de cliënt of aan derde(n). Als de opdrachtnemer zich laat vervangen conform artikel 1.2 zal het in dit lid bepaalde ook gelden voor de werkzaamheden van deze vervanger.
2.4 Opdrachtnemer verstrekt voor het opmaken van de declaraties aan de cliënten de daarvoor benodigde gegevens aan de opdrachtgever. Deze gegevens worden direct na een positieve kennismaking verleend aan opdrachtgever verstrekt. Bij missende cliëntgegevens kan er geen declaratie c.q. factuur voor de cliënt worden opgemaakt. De opdrachtnemer heeft geen recht op honorarium. Opdrachtnemer stuurt vervolgens opdrachtgever periodiek een factuur voor de sessie vanaf de 24ste tot en met de 23ste van de maand. Dit zal plaatsvinden op de 1ste van elke maand. De facturen van de cliënten die op betaald staan in de periode van de 24ste tot en met de 23ste van de maand worden in diezelfde periode uitbetaald. Betaling van deze factuur zal binnen dertig dagen na ontvangst van de factuur plaatsvinden. Onbetaalde sessies worden uitbetaald zodra de client de sessie heeft voldaan.
2.5 Opdrachtgever is geen honorarium verschuldigd indien en zolang opdrachtnemer of zijn/haar vervanger door ziekte, ongeval of andere (al dan niet vrijwillige) oorzaken de overeengekomen werkzaamheden niet verricht.
3. Verzekeringen
3.1 Opdrachtnemer draagt er zorg voor dat hij/zij beschikt over een eigen beroepsaansprakelijkheidsverzekering, met een binnen de beroepsgroep gangbare dekking.
3.2 Opdrachtnemer dient zelf voorzieningen te treffen voor het risico van inkomensverlies als gevolg van arbeidsongeschiktheid.
3.3 Opdrachtnemer dient zelf voorzieningen te treffen voor een pensioen.
4. (Wet) kwaliteit, klachten en geschillen zorg
4.1 Opdrachtnemer is volledig verantwoordelijk voor de behandelingen die door hem/haar of onder zijn/haar verantwoordelijkheid worden verricht. Opdrachtnemer kwalificeert als solistisch werkende zorgverlener zoals uitgelegd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en;
organiseert de zorgverlening zodanig dat hij/zij in staat is goede zorg aan te bieden en biedt die goede zorg ook daadwerkelijk, zoals bedoeld in artikelen 2 en 3 Wkkgz;
verplicht zich tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie verkregen in klachten- of geschillenprocedures, zoals bedoeld in artikel 23 Wkkgz;
informeert de cliënt over onder meer tarieven, kwaliteit, cliëntervaringen, werkzaamheid, wachttijd, incidenten en de mogelijkheden om gevolgen daarvan te beperken en de rechten van cliënt voortvloeiend uit de wet, zoals bedoeld in artikel 10 Wkkgz.
Opdrachtnemer sluit zich, ten behoeve van het verlenen van goede zorg aan de cliënten van opdrachtgever, aan bij hetgeen opdrachtgever heeft geregeld op de volgende gebieden: systematische bewaking, beheersing en verbetering van kwaliteit van zorg, zoals bedoeld in artikel 7 Wkkgz;
de meldcode omgaan met signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling, zoals bedoeld in artikel 8 Wkkgz;
de interne procedure van opdrachtgever voor het signaleren van incidenten, ook Veilig Incidenten Melden genoemd, zoals bedoeld in artikel 9.1 tot en met 9.4 Wkkgz;
de procedure omtrent het onverwijld melden van calamiteiten, geweld in de zorgrelatie en het niet voortzetten van een overeenkomst met een zorgverlener wegens ernstig disfunctioneren aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, zoals bedoeld in artikel 11 Wkkgz.
4.3 Opdrachtnemer voorziet zelf in een klachtenregeling zoals bedoeld in de artikelen 13 tot en met 17 Wkkgz. Een klacht met betrekking tot een cliënt van opdrachtgever die in het kader van deze overeenkomst behandeld is door opdrachtnemer, zal in behandeling worden genomen op basis van de klachtenregeling van de opdrachtnemer. Indien de klacht tevens betrekking heeft op het handelen van andere zorgverleners dan zal de opdrachtnemer in overlegtreden met de opdrachtgever over een gecombineerde behandeling conform het in artikel 7.3 Uitvoeringsbesluit Wkkgz bepaalde.
4.4 Partijen dragen er zorg voor dat cliënten duidelijk worden geïnformeerd over de wijze waarop zij een klacht kunnen indienen over de zorgverlening of gedragingen van zorgverle-
4.5 Partijen zullen elkaar volledig en prompt informeren over de afhandeling van de klacht en zullen, daar waar noodzakelijk, gezamenlijk optreden Opdrachtgever verklaart dat een behandeling van een cliënt door een werknemer of ingehuurde kracht zonder of met een beperkte behandelingsbevoegdheid in opdracht van opdrachtgever, onder verantwoordelijkheid en voor risico van opdrachtgever wordt uitgevoerd, ook indien de behandeling bij zijn/haar afwezigheid plaatsvindt.
4.6 Opdrachtnemer verklaart dat hij/zij zich heeft aangesloten bij een geschilleninstantie als bedoeld in artikel 18 Wkkgz. Wanneer een klager na afhandeling van de klacht als bedoeld in artikel 5.3 van deze overeenkomst, of direct in gevallen waarin de Wkkgz dat mogelijk maakt, een geschil aanhangig maakt, zal dit geschil voorgelegd worden aan de geschilleninstantie waarbij opdrachtnemer is aangesloten. Partijen dragen er zorg voor dat cliënten duidelijk worden geïnformeerd over de wijze waarop zij een geschil aanhangig kunnen maken.
5. Vrijwaring
5.1 Partijen beogen met deze overeenkomst noch om een arbeidsovereenkomst aan te gaan in de zin van artikel 7.610 e.v. BW, noch om een fictieve dienstbetrekking tot stand te laten komen. Partijen kiezen ervoor om in voorkomende gevallen de fictieve dienstbetrekking van thuiswerkenden en gelijkgestelden zoals bedoeld in de artikelen 2b en 2c Uitvoeringsbesluit Loonbelasting 1965 en de artikelen 1 en 5 van het Besluit Aanwijzing gevallen waarin een arbeidsverhouding als dienstbetrekking wordt beschouwd (Besluit van 24-12-1986, Stb. 1986, 655) buiten toepassing te laten.
5.2 Indien opdrachtgever ter zake van onderhavige overeenkomst onverhoopt wordt aangeslagen voor loonbelasting, premie volksverzekeringen en/of belastingrente, komen partijen overeen dat opdrachtgever verhaal kan halen op opdrachtnemer voor het bedrag van de door de opdrachtgever verschuldigde loonbelasting en/of premie volksverzekeringen en belastingrente.
6. Einde
De overeenkomst wordt beëindigd
door het verstrijken van de duur waarvoor zij is aangegaan;
door tussentijdse opzegging door één der partijen met inachtneming van een opzeggingstermijn van 1 maand;
door onverwijlde opzegging wegens een dringende reden door één van de partijen, onder gelijktijdige mededeling van die reden aan de andere partij. Een dringende reden is aanwezig wanneer zich met betrekking tot één der partijen een situatie voordoet, waarin van de andere partij niet in redelijkheid kan worden gevergd dat hij/zij de overeenkomst voortzet;
door overlijden of blijvende aanmerkelijke beroepsinvaliditeit van opdrachtnemer, met directe ingang.
7. Exclusiviteit en Beperking van Eigen Bedrijfsvoering
7.1 Cliëntbeheer via GOB Praktijken
Opdrachtnemer verklaart en garandeert dat cliënten die zich aanmelden via GOB Praktijken niet onder de eigen bedrijfsvoering, naam, of handelsmerk van Opdrachtnemer mogen worden aangenomen. Alle cliënten die zich aanmelden bij GOB Praktijken blijven te allen tijde verbonden aan de bedrijfsvoering en het merk GOB Praktijken.
7.2 Promotie en Zelfstandige Acquisitie. Opdrachtnemer zal zich onthouden van het promoten of adverteren van het eigen bedrijf of aanverwante diensten aan cliënten en derden in de context van werkzaamheden uitgevoerd onder de vlag van GOB Praktijken. Hieronder valt elke vorm van directe of indirecte promotie, hetzij schriftelijk, mondeling, online of offline.
7.3 Doorverwijzingen van GOB Praktijken CliëntenHet is Opdrachtnemer niet toegestaan om voormalige cliënten van GOB Praktijken of door-verwezen cliënten van huidige of voormalige GOB Praktijken-cliënten onder eigen bedrijfs-naam of praktijk aan te nemen. Indien een nieuwe cliënt zich aanmeldt bij Opdrachtnemer enblijkt te zijn doorverwezen door een cliënt die via GOB Praktijken is binnengekomen, geldtdeze cliënt eveneens als eigendom van GOB Praktijken. Alle cliënten en doorverwijzingen dievoortkomen uit de marketing, acquisitie, en bedrijfsvoering van GOB Praktijken blijven ei-gendom van GOB Praktijken, gezien de tijd, middelen en financiële investeringen die hier-voor zijn ingezet.
7.4 Overtreding en GevolgenIn geval van overtreding van één van de bepalingen in dit artikel, zal het contract met Op-drachtnemer per direct en zonder voorafgaande waarschuwing worden beëindigd. GOB Prak-tijken behoudt zich daarnaast het recht voor om eventuele schade voortvloeiend uit deze overtreding te verhalen op Opdrachtnemer.
8. Gevolgen van beëindiging
8.1 Na afloop van de overeenkomst staakt opdrachtnemer zijn/haar werkzaamheden ten behoeve van de praktijk van opdrachtgever. Opdrachtnemer heeft het recht elders als therapeut werkzaam te zijn op welke wijze dan ook. Echter hij/zij dient zich te onthouden van een wervende opstelling, in welke vorm dan ook ten opzichte van de cliënten van opdrachtgever voor het verrichten van therapeutische werkzaamheden, anders dan ten behoeve van de praktijk van de opdrachtgever. Dit geldt zowel gedurende de looptijd van de overeenkomst als na afloop van de overeenkomst, zulks op straffe van een terstond opeisbare boete groot € 500,00 (zegge: vijfhonderd euro) voor iedere dag dat een overtreding voortduurt. Dit verbod geldt voor een termijn van twaalf maanden, te rekenen vanaf de datum, waarop de overeenkomst eindigt. De administratie van de opdrachtgever is doorslaggevend voor de vraag wie er onder de voornoemde cliënten moet worden verstaan.
8.2. Opdrachtnemer dient zich, zowel tijdens als na afloop van de overeenkomst, direct danwel indirect, zowel voor zichzelf als voor derden, te onthouden van het benaderen vanwerknemers van opdrachtgever teneinde hen te bewegen het dienstverband met opdrachtgever dan wel met een aan opdrachtgever gelieerde onderneming te beëindigen, zulks op straffe van een terstond opeisbare boete groot € 500,00 (zegge: vijfhonderd euro) voor iedere dag dat een overtreding voortduurt. Dit verbod geldt voor een termijn van twaalf maanden, te rekenen vanaf de datum, waarop de overeenkomst eindigt.
8. GeheimhoudingOpdrachtnemer verbindt zich zowel gedurende het bestaan van deze overeenkomst als na beëindiging van deze overeenkomst – om welke reden dan ook – daarvan op geen enkele wijze aan wie dan ook enige kennis of gegevens te openbaren met betrekking tot de praktijkvoering en zaken van opdrachtgever alsmede van de daarmee samenwerkende personen, cliënten, ondernemingen en/of instellingen, die opdrachtnemer bekend zijn geworden tijdens of ten gevolge van de uitoefening van de opdracht als bedoeld in deze overeenkomst, zulks op straffe van een terstond opeisbare boete groot € 500,00 (zegge: vijfhonderd euro) voor iedere dag dat een overtreding voortduurt. Van deze geheimhoudingsplicht is uitgezonderd hetgeen op grond van een wettelijke plicht openbaar wordt gemaakt c.q. dient te worden gemaakt.
9. Geschil
9.1 Alle geschillen die tussen ondergetekenden mochten opkomen, zowel juridische als feitelijke, met betrekking tot de uitleg of de uitvoering van deze overeenkomst, zullen partijen in eerste instantie gezamenlijk trachten op te lossen met behulp van mediation.
9.2 De partij die mediation verlangt, zal daarvan schriftelijk mededeling doen aan de andere partij. De mededeling dient tevens te bevatten een aanduiding van het onderwerp waarover mediation verlangd wordt.
9.3 Wanneer binnen een termijn van 14 dagen, na het ontstaan van het geschil, geen overeenstemming is bereikt omtrent het voorleggen van het geschil aan een mediator, dan wel indien het niet mogelijk is gebleken het geschil middels mediation op te lossen, staat het partijen vrij het geschil voor te leggen aan de bevoegde Rechtbank.
9.4 Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.
Aldus overeengekomen, in tweevoud opgemaakt en ondertekend te
op
Handtekening opdrachtgever
Natalie Spierings