Angsten

Angst: we hebben er allemaal weleens mee te maken. En dat is niet zo gek, want angst dient een doel. Angst heeft namelijk een beschermende functie. In vroeger tijden zorgde het er bijvoorbeeld voor dat we het op een rennen zetten bij het zien van een roofdier. Vandaag de dag vormt het de motivatie om de dokter te bezoeken bij klachten en je te houden aan de verkeersregels.

Helaas heeft angst een keerzijde. Het kan onterecht in je systeem aanwezig zijn en je weerhouden van een prettig en ontspannen leven. Angst is dan niet langer constructief; hét moment om er iets mee te doen.

Wat is angst? 

Angst is een gevoel dat je wijst op dreigend gevaar. Het activeert je autonome zenuwstelsel. Je hartslag en ademhaling versnellen en je spierspanning verhoogt: je lichaam wordt voorbereid op een ‘fight or flight’-reactie. Zoals we hierboven al uitlegden: angst is van origine een beschermingsmechanisme.

Wanneer wordt angst problematisch? 

Wanneer angst vaak en veel aanwezig is, ook op momenten dat er geen concreet gevaar dreigt, wordt het problematisch. Je gaat zaken vermijden, niet omdat je het wilt, maar omdat je om dieperliggende redenen niet durft. Het zorgt voor stress en kan in ernstige gevallen leiden tot een paniekaanval. Zo kan angst ervoor zorgen dat je tijdelijk niet kunt functioneren. We spreken dan van angstklachten. Hierbij spelen zowel angstgevoelens als lichamelijke klachten een rol. Mensen die angstklachten ervaren, hebben vaak ook depressieve klachten.

Kenmerken van angst 

Angstklachten kunnen op veel manieren tot uiting komen. Lichamelijke kenmerken van angst kunnen zijn: trillende ledematen, zweten, droge mond, snelle hartslag. Op cognitief niveau kan angst ervoor zorgen dat je een zeurend gevoel van onrust ervaart, je bang bent de controle te verliezen en je je veel zorgen maakt. Angst heeft daarnaast invloed op je gedrag; je kunt situaties gaan vermijden, afhankelijker worden en snel geïrriteerd zijn.

Het verschil tussen angstklachten en een angststoornis 

Wanneer worden angstklachten een angststoornis? Het verschil tussen de twee begrippen zit in de ernst van de symptomen. Het punt waarop angstklachten omslaan in een angststoornis is geen specifiek aanwijsbaar moment. Het één loopt eigenlijk in het ander over. Dat maakt dan ook dat het belangrijk is om angstklachten in de gaten te houden en actie te ondernemen wanneer deze verergeren. Misschien merk je dat je steeds liever alleen bent. Je gaat steeds meer (sociale) situaties uit de weg en bent schrikachtiger. Wanneer jouw klachten omslaan in een angststoornis zal je (bijna) doorlopend gevoelens van angst ervaren. Dit zal het uitvoeren van je dagelijkse activiteiten steeds moeilijker maken, waardoor je een slechtere kwaliteit van leven hebt.

Oorzaken van een angststoornis 

De oorzaak van een angststoornis is zelden één aanwijsbaar iets. In de meeste gevallen ontstaat het door een combinatie van biologische, sociale en psychische factoren. Erfelijkheid speelt een rol, maar ook opvoeding. Daarnaast zijn ook persoonlijke eigenschappen van invloed. Wanneer je bijvoorbeeld slecht voor jezelf kunt opkomen of moeilijk gevoelens kunt uiten, ben je gevoeliger voor het ontwikkelen van een angststoornis.

Vaak begint de angststoornis na een ingrijpende gebeurtenis. Denk aan:

  • De geboorte van een kind
  • Het verliezen van een baan
  • Een verhuizing
  • Ernstige ziekte
  • Sterfgeval in de directe omgeving
  • Covid

Zelf angstklachten verminderen 

Er zijn genoeg dingen die je zelf kunt doen om met jouw angsten te leren omgaan. Een aantal tips:

  1. Beweeg minimaal een half uur per dag. Maak een wandeling, fiets een rondje door de stad of ga even aan de slag in de tuin.
  2. Slaap genoeg. Uitgerust aan de dag beginnen is het halve werk.
  3. Zorg voor regelmaat. Sta iedere dag rond dezelfde tijd op, zorg voor een vaste bedtijd ’s avonds en eet op vaste tijden.
  4. Leef gezond. Vermijd junkfood, alcohol en drugs. Probeer ook te minderen met cafeïne houdende dranken.
  5. Zorg voor ontspanning. Spreek af met mensen die je vertrouwt, maak een avondwandeling, doe een les yoga op de sportschool of lees een boek.
  6. Blijf dingen doen. Probeer zo min mogelijk spannende situaties uit de weg te gaan. Zo leer je met de spanning omgaan.

Soorten therapie bij angstklachten 

Voor het behandelen van angstklachten zijn verschillende therapievormen geschikt. Een van de meest gebruikte therapieën is cognitieve gedragstherapie. Maar ook gesprekstherapie, waarbij je bewuster wordt gemaakt van je denkpatronen, kan goed helpen. Wanneer jouw angsten voortkomen uit een specifieke situatie kan ook EMDR-therapie of ACT goede behandelvormen zijn.

Therapie bij angstklachten 

Nemen angsten langzaamaan jouw leven over? Laten we samen werken aan het verminderen van jouw angstklachten.

Kosten en vergoeding voor therapie bij angstklachten 

Meer informatie over de kosten van onze behandelingen en de mogelijkheden voor vergoeding vanuit de zorgverzekering vind je op de pagina Tarieven & Vergoeding.

Overwin je angsten. Laat ons helpen. 

Onze psychologen en therapeuten helpen je graag met het verminderen van jouw angstklachten. Meer weten? Meld je dan aan via onderstaande button. Je bent op korte termijn welkom voor een vrijblijvend (en kosteloos) kennismakingsgesprek.

Staat jouw hulpvraag er niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op om te kijken hoe we jou verder kunnen helpen.

Onze psychologen & therapeuten die kunnen helpen bij angsten

Behandelaren voor 18+

Simone psycholoog Amsterdam
Simone

Psychosociaal ACT-therapeut​

Astrid

Psychosociaal therapeut

Natasha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Fanny

Psychosociaal therapeut

Nienke

Psychosociaal ACT-therapeut​

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Fanny

Psychosociaal therapeut

Nikolien

Psychosociaal therapeut

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Kim

Psychosociaal ACT-therapeut

Moniek

Psychosociaal therapeut

Behandelaren voor jeugdigen (14 tot 18)

Momenteel zijn onze jeugdtherapeuten te vinden in Hillegom en Wormer.

Jolentha

ACT-jeugdtherapeut

Kim

ACT-jeugdtherapeut

Utrecht - de Bilt
Fanny

Psychosociaal therapeut

Online therapie
Moniek

Psychosociaal therapeut​

Scroll naar boven