Faalangst

Ben je vaak bang dat wat je wilt doen zal mislukken? Dat je niet voldoet aan de verwachting van anderen? Of dat je – erger nog – niet voldoet aan je eigen verwachtingen? Ben je bang om dingen fout te doen en door anderen te worden afgekeurd? Dan heb je waarschijnlijk last van faalangst.

Wat is faalangst? 

Het woord zegt het eigenlijk al: faalangst is de (enorme) angst om te falen. Zo kun je bijvoorbeeld angstig zijn voorafgaand aan een functioneringsgesprek of belangrijke vergadering. Ook kan het zijn dat je sociale gelegenheden, zoals een verjaardag, ontzettend spannend vindt. Tot op bepaalde hoogte is faalangst functioneel; het motiveert je namelijk je goed voor te bereiden op situaties. Wanneer de faalangst echter zo erg wordt dat je bewust situaties vermijdt, bevriest op het moment dat je moet presteren of té hard gaat werken ter compensatie, dan is het tijd om je faalangst aan te pakken.

Welke soorten faalangst zijn er? 

Er bestaan 3 types faalangst:

  1. Cognitieve faalangst: je bent bang dat je niet slim genoeg bent en dat je bijvoorbeeld niet genoeg kennis hebt om een toets te maken (testangst).
  2. Sociale faalangst: je vindt sociale situaties moeilijk en bent veel bezig met wat anderen van je vinden.
  3. Motorische faalangst: je bent bang dat je een bepaalde fysieke prestatie niet kunt leveren, bijvoorbeeld tijdens het sporten (prestatieangst).

Symptomen van faalangst 

Op het moment dat de faalangst de overhand neemt kun je last krijgen van verschillende symptomen. Een aantal veelvoorkomende lichamelijke symptomen bij faalangst zijn:

  1. Hartkloppingen
  2. Zweten
  3. Hoofdpijn
  4. Trillen
  5. Blozen
  6. Spierspanningen
  7. Buikpijn
  8. Slapeloosheid
  9. Hyperventilatie

Mentale symptomen van faalangst zijn:

  1. Veel piekeren
  2. Gebrek aan zelfvertrouwen
  3. Negatief zelfbeeld
  4. Moeilijk complimenten kunnen aannemen
  5. Te hoge eisen stellen aan jezelf

Hoe ontstaat faalangst? 

Faalangst ontwikkelt zich in de loop van je leven. Onzekerheid kan aangeboren zijn, maar faalangst ontwikkelt zich veelal door ervaringen in jouw jeugd. Zo kan het ontstaan doordat je als kind hoge druk ervaren hebt om te presteren. Bijvoorbeeld vanuit je ouders. Ook kan het zijn dat jou vaak verteld is wat je fout deed, in plaats van wat je goed deed. Wanneer je opgroeide met een of twee faalangstige ouders kan het ook zijn dat de faalangst bij jou is aangeleerd. Naarmate je ouder wordt, en daarmee bewuster van je sociale omgeving, ontwikkelen reeds bestaande angsten zich verder.

Faalangst aanpakken 

Faalangst overwinnen kan op verschillende manieren. Soms kom je zelf al een heel eind. Zo helpt het al als je:

  1. Beseft dat fouten maken menselijk is
  2. Zorgt dat je altijd goed voorbereid aan iets begint
  3. Taken zo min mogelijk uitstelt

Heeft de faalangst veel invloed op je dagelijks leven en beperkt het je in jouw functioneren? Dan is het slim om de hulp van een psycholoog in te schakelen. Deze kan je met behulp van gesprekstherapie en/of cognitieve gedragstherapie helpen de faalangst te overwinnen of verminderen. Ook is het mogelijk je faalangst aan te pakken met EMDR-therapie of ACT.

Faalangst aanpakken met EMDR 

EMDR (Eye Movement Desensitysing and Reprocesssing) is zeer effectief bij het aanpakken van faalangst. Deze vorm van therapie helpt je om trauma’s, jeugdproblemen en angsten achter je te laten. Vaak weet je zelf vrij goed waar jouw faalangst vandaan komt. In dat geval kan EMDR-therapie gericht worden toegepast en zul je snel resultaat zien. Bij meerdere GOB-Praktijken bieden we EMDR-therapie bij faalangst aan.

Behandeling bij faalangst 

Krijgt faalangst de overhand in jouw leven? Je bent van harte welkom in één van onze psychologiepraktijken om er samen aan te werken.

Kosten en vergoeding voor therapie bij faalangst 

Meer informatie over de kosten van onze behandelingen en de mogelijkheden voor vergoeding vanuit de zorgverzekering vind je op de pagina Tarieven & Vergoeding.

Overwin je faalangst. Laat ons helpen. 

Onze psychologen en therapeuten helpen je graag jouw faalangst de baas te worden. Meer weten? Meld je dan aan via onderstaande button. Je bent op korte termijn welkom voor een vrijblijvend (en kosteloos) kennismakingsgesprek.

Staat jouw hulpvraag er niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op om te kijken hoe we jou verder kunnen helpen.

Onze psychologen & therapeuten die kunnen helpen bij faalangst

Behandelaren voor 18+

Simone psycholoog Amsterdam
Simone

Psychosociaal ACT-therapeut​

Astrid

Psychosociaal therapeut

Natasha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Nienke

Psychosociaal ACT-therapeut​

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Fanny

Psychosociaal therapeut

Nikolien

Psychosociaal therapeut

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Kim

Psychosociaal ACT-therapeut

Moniek

Psychosociaal therapeut

Moniek

Psychosociaal therapeut

Behandelaren voor jeugdigen (14 tot 18)

Momenteel zijn onze jeugdtherapeuten te vinden in Hillegom en Wormer.

Jolentha

ACT-jeugdtherapeut

Kim

ACT-jeugdtherapeut

Utrecht - de Bilt
Fanny

Psychosociaal therapeut

Online therapie
Moniek

Psychosociaal therapeut​

Scroll naar boven