Somberheid

Therapie voor somberheid en somberheidsklachten. Je voelt je lusteloos, bent prikkelbaar en vindt het moeilijk om positief te denken. Je zit gewoon helemaal niet lekker in je vel. Een gevoel van somberheid is vervelend en kan je goed in de weg zitten. Somberheid is, net als verdriet, een normale reactie op een vervelende gebeurtenis. Maar wanneer de somberheid overheerst of je regelmatig overvalt, dan is het goed hier iets mee te doen.

Wat is somberheid? 

Somberheid lijkt op verdriet, maar is lastiger te herkennen. Waar verdriet vaak een duidelijk aanwijsbare oorzaak heeft, is het bij somberheid niet altijd duidelijk waar het gevoel vandaan komt. Je piekert veel, voelt je ‘down’ of depressief en bent snel pessimistisch.

Kenmerken van somberheid 

We herkennen somberheid aan verschillende dingen, bijvoorbeeld:

• Slechte concentratie
• Een leeg gevoel
• Een schuldgevoel
• Verstoorde eetlust (weinig of juist veel meer dan normaal)
• Onrustig gevoel
• Gevoel van traagheid

Hoe ontstaat een somber gevoel? 

De oorzaken van somberheid verschillen per persoon.Sommige mensen zijn van zichzelf zwaarmoedig en ervaren al snel een gevoel van somberheid. Maar ook positief ingestelde mensen kunnen door somberheid worden overvallen. De oorzaak kan een ingrijpende gebeurtenis zijn, ziekte of een opeenvolgende reeks tegenslagen op werk- of privégebied.

Verschil somberheid en depressie 

Somberheid kan voelen als een depressie. Toch is er een verschil. We zitten allemaal weleens niet lekker in ons vel. Het betekent niet meteen dat je een depressie hebt. Ieder mens heeft wisselende stemmingen. Een zonnige dag met vrienden op het terras stemt nu eenmaal vrolijker dan een winterdag waarop je een deadline mist en ruzie hebt met een familielid. We spreken van somberheid als je je kortstondig of in bepaalde periodes wat neerslachtig voelt. Hiervoor is vaak een aanwijsbare oorzaak. Wanneer de somberheid langer dan twee weken aanhoudt en je nergens meer van geniet, dan spreken we van een depressie. Er is in dit geval vaak geen aanwijsbare oorzaak.

Wat te doen bij somberheid 

Een aantal dingen die je zelf kunt doen om af te komen van dat sombere gevoel:

1. Accepteren: geef even toe aan het sombere gevoel. Het mag er best zijn.
2. Praat erover: praat met vrienden en familie over wat je dwars zit. Een beetje steun en begrip kan wonderen doen.
3. Zorg voor regelmaat: wie somber is, is vaak uit balans. Regelmaat is dan belangrijk. Ga op tijd naar bed, eet op vaste moment en pak je rust.
4. Beweeg: beweging helpt het tegengaan van negatieve gedachten. Maak in je pauze dus een lekkere wandeling of stap in het weekend op de fiets voor een rondje door de regio.
5. Ga eropuit: ‘leuke dingen doen’. Je moet er niet aan denken als je somber bent. Maar doe het toch maar wel. Het helpt echt!
6. Ongezonde gewoonten stoppen: een sigaretje tegen de stress of een drankje om het ‘scherpe randje’ eraf te halen. Het lijkt op het moment zelf een oplossing, maar op de lang termijn verergert het je klachten.
7. Zoek hulp: trek aan de bel bij jouw huisarts, praktijkondersteuner of psycholoog. Ze zijn er om je te helpen.

Somberheid: wanneer zoek je hulp? 

Wanneer moet je iets met dat sombere gevoel? Hoe lang ‘mag’ je je somber voelen, voordat je actie moet ondernemen? Zoals eerder al beschreven: somberheid is nog geen depressie. Maar een depressie kan wel beginnen met lichte somberheid. Soms trekt somberheid weg, maar het kan ook verergeren. Zeker wanneer je het moeilijk vindt om in oplossingen te denken en geen gebruik maakt van sociale steun. Somberheidsklachten kunnen dan (ongemerkt) overgaan in een depressie. Zoek dus hulp wanneer de somberheid langere tijd aanhoudt. Een psycholoog of therapeut kan je helpen erger te voorkomen. Bijvoorbeeld door middel van ACT of psychosociale therapie. Wanneer een specifieke gebeurtenis ten grondslag ligt aan jouw somberheid kan ook EMDR-therapie een goede therapievorm zijn.

Behandeling bij somberheid 

Weet je niet wat je moet met dat sombere gevoel? Overvalt de somberheid je vaker dan je wilt? Kom dan eens praten met een van onze psychologen of therapeuten. Ze luisteren graag naar jouw verhaal en helpen je bij het ontdekken van de oorzaken voor jouw somberheid en het zoeken naar een oplossing.

Kosten en vergoeding voor behandeling bij somberheid

Meer informatie over de kosten van behandelingen bij Onze psychologenpraktijk GOB – en de mogelijkheden voor vergoeding vanuit de zorgverzekering – vind je op de pagina Tarieven & Vergoeding.

Word jouw somberheid de baas. Laat ons helpen. 

Onze psychologen en therapeuten helpen je graag bij het aanpakken van jouw sombere gevoelens. Meer weten? Meld je dan aan via onderstaande button. Je bent op korte termijn welkom voor een vrijblijvend (en kosteloos) kennismakingsgesprek.

Staat jouw hulpvraag er niet tussen?

Neem dan gerust contact met ons op om te kijken hoe we jou verder kunnen helpen.

Onze psychologen & therapeuten die kunnen helpen bij somberheid

Behandelaren voor 18+

Simone psycholoog Amsterdam
Simone

Psychosociaal ACT-therapeut​

Astrid

Psychosociaal therapeut

Natasha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Nienke

Psychosociaal ACT-therapeut​

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Fanny

Psychosociaal therapeut

Nikolien

Psychosociaal therapeut

Jolentha

Psychosociaal ACT-therapeut​

Kim

Psychosociaal ACT-therapeut

Moniek

Psychosociaal therapeut

Moniek

Psychosociaal therapeut

Behandelaren voor jeugdigen (14 tot 18)

Momenteel zijn onze jeugdtherapeuten te vinden in Hillegom en Wormer.

Jolentha

ACT-jeugdtherapeut

Kim

ACT-jeugdtherapeut

Utrecht - de Bilt
Fanny

Psychosociaal therapeut

Online therapie
Moniek

Psychosociaal therapeut​

Scroll naar boven